Czym jest sklep subskrypcyjny?

Prowadząc Sweed.pl często spotykamy się z pytaniem czym jest sklep subskrypcyjny. I choć z racji tego, że zajmujemy się słodyczami i naszą główną grupą docelową jest młodzież, to pytanie to zadają wszyscy – bez względu na wiek. W związku z tym postanowiliśmy zebrać w tym krótkim artykule podstawowe informacje, by w przystępny sposób wyjaśnić wszystkim czym jest sklep subskrypcyjny, a czym nie.

Chcąc rozmawiać o sklepach subskrypcyjnych ważne jest wyjaśnienie czym właściwie jest sama subskrypcja. Mówiąc ogólnie, jest to mechanizm pozwalający otrzymywać coś w pewnych odstępach czasu. Przedmioty wymiany mogą być najróżniejsze. Bardzo popularne są np. subskrypcje newsletterów, gdzie w zamian za pozostawienie swojego maila dystrybutorowi treści otrzymujemy informacje na interesujący nas temat. Subskrypcje znane są nam także z Youtube. Tam, dzięki nim otrzymujemy powiadomienia o nowych filmach opublikowanych przez naszych ulubionych twórców. Jak widać po powyższych przykładach, by mówić o subskrypcji potrzebne są 3 elementy:

  • uczestnicy wymiany
  • przedmiot wymiany
  • częstotliwość dystrybucji

Uczestnikami wymiany są dwie strony – dystrybutor i subskrybent. Subskrybent to osoba, która zdecydowała się na skorzystanie z oferty dystrybutora. Dystrybutor to podmiot, który zobowiązuje się dostarczać “wytwarzany” przez siebie przedmiot wymiany subskrybentowi w określonych odstępach czasu. I właśnie częstotliwość dystrybucji odróżnia subskrypcję od normalnych zakupów. Głównym założeniem subskrypcji jest bowiem wygoda. Subskrybent nie musi za każdym razem przechodzić procesu zakupu, a dystrybutor pozyskuje klienta na dłużej.

Dokładnie ten sam mechanizm wykorzystują sklepy subskrypcyjne. W ich przypadku przedmiotem wymiany są oferowane przez nie boxy (pudełka), częstotliwość dystrybucji to najczęściej miesiąc (choć to nie jest reguła), a subskrybenci w zamian za dostarczane regularnie pudełka uiszczają opłatę. Wiedząc już czym jest sklep subskrypcyjny możemy przejść do ich rodzajów. Sklepy subskrypcyjne dzielą się na 2 typy:

  • Discovery
  • Convenience

Sklep subskrypcyjny typu convenience.

Sklepy tego rodzaju charakteryzują się tym, że kupujący wie jakie produkty znajdą się w paczce. Zostały one stworzone dla tych klientów, którzy cenią sobie wygodę. Sklepy typu convenience wyręczają bowiem swoich subskrybentów z konieczności pamiętania oraz dokonywania zakupów produktów pierwszej potrzeby. Do najpopularniejszych przedstawicieli tego typu należy np. amerykański Dollar Shave Club, który co miesiąc dostarcza mężczyznom zestaw maszynek do golenia. W tym modelu sprzedaży sprawdzą się bowiem wszystkie produkty wymagające częstych wizyt w sklepach – karmy dla zwierząt, herbaty, kawy, produkty do higieny itp.

Dollar Shave Club - sklep subskrypcyjny typu convenience

(screen strony Dollar Shave Club)

Sklep subskrypcyjny typu discovery.

W odróżnieniu do sklepów typu convenience, w tym wypadku klienci nie wiedzą jakie produkty znajdą się w zamówionych przez nich paczkach. Zazwyczaj określona jest tylko kategoria produktów wynikająca z profilu działalności dystrybutora, ale dokładny skład paczki klient poznaje dopiero w momencie jej otrzymania. W tym modelu kluczowa jest jakość świadczonej usługi oraz różnorodność produktów, które nie powinny się powtarzać. Klient natomiast do zakupu poza wygodą rozwiązania motywowany jest także emocjami płynącymi z niepewności oraz z możliwości odkrywania produktów, których do tej pory mógł nie znać. Najlepszym przykładem sklepu, który odniósł ogólnoświatowy sukces jest założony w 2010 roku Birchbox, który początkowo kierowany był wyłącznie do kobiet. W paczkach wysyłanych subskrybentkom znajdowały się próbki kosmetyków. Obecnie Birchbox to jeden z największych sklepów subskrypcyjnych na świecie z ponad 800 tysiącami subskrybentów, który swoją ofertę kieruje także do mężczyzn.

Również Sweed.pl jest sklepem subskrypcyjnym typu discovery (Kliknij, żeby dowiedzieć się o nas więcej). W naszych paczkach znajdują się najpyszniejsze słodycze i przekąski z całego świata, dlatego oferta kierowana jest przede wszystkim do kulinarnych odkrywców, którzy lubią poznawać nowe, często nietypowe smaki. Zadowoleni z niej będą także wszyscy ci, którzy po prostu uwielbiają słodycze oraz słone i ostre przekąski. W naszej bazie produktów jest ich już ponad 2 tysiące, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić naszych subskrybentów, że każdego miesiąca zawartość paczek będzie unikatowa i niepowtarzalna. Wysyłka paczek odbywa się zawsze w pierwszy roboczy dzień miesiąca, a dostępne rodzaje subskrypcji to 1 miesiąc, 3 miesiące i 6 miesięcy.

Masz jeszcze jakieś pytania? Uważasz, że w tekście czegoś brakuje? Daj nam znać w komentarzu!

Cukierkowy Książę